FANDOM

Gitara basowa

Standardowa gitara basowa

Gitara basowa - instrument strunowy szarpany, przeważnie elektryczny. Posiada progi na podstrunnicy, jednak spotykane są również gitary bezprogowe. Najczęściej ten rodzaj gitar posiada 4 struny, strojone tradycyjnie do dźwięków E A D G o oktawę niżej niż 4 najniższe struny zwykłej gitary. Oprócz gitar 4-strunowych występują m.in. 5-strunowe (z niższą struną strojoną do B lub wyższą C), 6-strunowe (z niską B i wysoką C), 8-strunowe (gdzie do każdej struny dołączona jest struna o oktawę wyższa) i 12-strunowe. Standardowa menzura to 34 cale (w basach 5-strunowych często spotyka się 35 cali).

Za twórcę gitary basowej przyjmuje się Leo Fendera, założyciela marki Fender. Elektryczna gitara basowa powstała jako następca cichego i trudnego w transporcie kontrabasu. W zamierzeniu ma służyć do prowadzenia rytmu i wypełnianiu dolnego pasma, jednak niektórzy basiści z powodzeniem używają swojego instrumentu do grania solówek, m.in. dzięki technice klang.

CiekawostkiEdytuj

  • Istnieją m.in. 4, 5, 6, 8, i 12-strunowe gitary basowe, jednak firma Modulus wyprodukowała gitarę 18-strunową (jej szyjka ma 6 cali szerokości).
  • Gitara basowa ma identyczną skalę jak kontrabas.
  • Prototyp pierwszego basu nosił nazwę "skrzypiec basowych".